Klanttevredenheid beïnvloeden met social media

Mei 2016

Zo’n 40 SKB-deelnemers kwamen ondanks het BBQ-weer op 12 mei naar Nieuwegein voor de groepsbijeenkomst over social media. Na een korte introductie en warm welkom door voorzitter Anita de Haas, nam directeur Edwin Groot het stokje over. De data van acht jaar klanttevredenheidsonderzoeken zijn geanalyseerd en Edwin deelt de ingrediënten voor een goede score graag met de SKB-ers. Lees ook het persbericht over de data-analyse

welkom Anita

Communicatie als geheime ingrediënt

Edwin: “We brachten al in kaart welke trends we zagen in de scores op de verschillende onderdelen. Nu hebben we ook doorgerekend welke verbanden hieruit af te leiden zijn. Heel waardevolle informatie voor de bouwers. Het niet zo geheime ingrediënt dat een belangrijke bijdrage levert aan de klanttevredenheid is communicatie. Om het maar kort door de bocht te formulieren ‘als je goed communiceert, kun je nog eens een potje breken bij je klanten’. Dat was ook één van de redenen om vandaag Inge Sijpkens te vragen om ons mee te nemen in de wondere wereld van de social media. Als er ergens winst te behalen valt, is het daar wel!”

sheet edwin

Van Gouden Gids naar whatsapp in een paar jaar

Inge Sijpkens is social media expert en gespecialiseerd in de bouwsector. In haar boeken, waarvan de deelnemers er eentje meekregen voor thuis, weet ze heel concreet en laagdrempelig de voordelen en mogelijkheden voor onze sector te verwoorden. Deze presentatie was hierop geen uitzondering. Een korte reis door de tijd, maakt duidelijk hoe snel de ontwikkelingen elkaar opvolgen. We weten allemaal nog wel dat je de Gouden Gids op de mat hoorde vallen, dat er telefooncellen waren en dat je met een mobiel kon bellen en sms-en. Hoe anders is dat nu! Kopers verwachten van ‘hun’ bouwer dat hij te vinden is op FaceBook, Twitter en andere social media.

Presentatie Inge

Tips van Inge

Inge heeft een flink aantal tips, tricks en inzichten gedeeld met de aanwezige SKB-ers. Een kleine selectie:

  • Zorg dat je aanwezig bent op verschillende social media, dan weet je wat er over je gezegd wordt en kun je hier op inspelen
  • Niet elk medium is voor jou geschikt, maar als je het niet probeert weet je het niet
  • De meest blije klanten krijg je door problemen goed op te lossen
  • Breng de Wow’s en Au’s in beeld met een klantprofiel en klantreis. Een goed klantprofiel en heldere klantreis helpen je om je klanten nog beter tevreden te stellen.
  • Het zijn de kleine dingen die het doen, bijvoorbeeld: een bosje bloemen na 1 jaar, een welkom-thuis-taartje

Uit de praktijk van Trebbe

Sara Pouwels en Marieke de Groot vertelden daarna hoe Trebbe social media inzet in het klantproces. Facebook is bijvoorbeeld heel belangrijk voor projecten. “Kopers verwachten gewoon dat je een Facebook pagina hebt. Reageren op Facebook is niet altijd de beste optie. Soms werkt bellen of even langs gaan gewoon het best.” Dat dat niet vanzelf gaat, geven de dames ook ruiterlijk toe. Het kost veel tijd en energie en soms kom je er ook achter dat iets gewoon niet werkt. Eén van die dingen is het uitbesteden van social media. Dat heeft Trebbe ondervonden, en ook Inge heeft dat vaker gezien. “Je wil toch zelf met je klanten en kopers communiceren. Ja het kost tijd, maar het is ook echt belangrijk!”

Voor de deelnemers van SKB is een samenvatting van het onderzoeksrapport beschikbaar en er zijn nog een beperkt aantal boeken. Interesse? Laat het ons weten.

 

Nieuws

Prijzen Beste Bouwer en Verbouwer 2016 uitgereikt

Januari 2017

Tot en met 2015 maakte Bouwprestaties ieder jaar de Beste Presterende Bouwer bekend. Met de komst van Bouwnu.nl en de op handen zijnde integratie, zijn de prijzen voor 2016 uitgereikt uit naam van Bouwnu.nl. Behalve de Beste Bouwers in de categorieën 10 tot 50 beoordelingen en 50 en meer beoordelingen, is dit jaar voor de eerste keer […]

Lees verder

Klanttevredenheid beïnvloeden met social media

Mei 2016

Zo’n 40 SKB-deelnemers kwamen ondanks het BBQ-weer op 12 mei naar Nieuwegein voor de groepsbijeenkomst over social media. Na een korte introductie en warm welkom door voorzitter Anita de Haas, nam directeur Edwin Groot het stokje over. De data van acht jaar klanttevredenheidsonderzoeken zijn geanalyseerd en Edwin deelt de ingrediënten voor een goede score graag […]

Lees verder
Naar het nieuwsoverzicht

Reviews

Rehorst Bouw B.V.

"bouw vreselijk uigelopen"

Alle reviews bekijken 7.5
Heilijgers Bouw BV

"Levert kwaliteit, geen enkel oplevergebrek! Is servicegericht binnen de gestelde richtlijnen. Zou Heilijgers zeker aanbevelen bij anderen!"

Alle reviews bekijken 7.5
Giesbers Rotterdam

"Oplevering was eerder dan gepland"

Alle reviews bekijken 6.5
Veluwezoom Verkerk Bouw bv

"nogal wat overgebleven herstelwerkzaamheden."

Alle reviews bekijken 6.2
Bouwer zoeken
Schrijf je in