Transparantie in de woningbouw: koper en bouwer vinden elkaar op Bouwprestaties.nl

September 2012

Bouwprestaties.nl is een nieuw initiatief om de kwaliteit van dienstverlening in de nieuwbouwbranche transparant te maken. Vergelijkingssites als Zoover en Iens worden al veel gebruikt door consumenten, maar voor een huis, toch de grootste aankoop van je leven, was er nog geen vergelijkbare bron van informatie. Met Bouwprestaties.nl verandert dat. Bouwprestaties.nl is dé onafhankelijke vergelijkingssite voor nieuwbouw.

Interactief platform
Bouwprestaties.nl is een platform voor huizenkopers: consumenten kunnen informatie vinden over bouwers, maar ook zelf een beoordeling achterlaten. Staat een bouwer nog niet op de website? Dan kunnen zij die toevoegen. Bouwprestaties.nl is een initiatief van Stichting Klantgericht Bouwen (SKB) en is volledig onafhankelijk. Die onafhankelijkheid blijkt ook uit het feit dat de beoordelingen van kopers van nieuwbouwwoningen ongecensureerd op de site geplaatst worden.

Paul Smeets, voorzitter van SKB: “Bouwprestaties.nl maakt de bouwbranche transparanter en verhoogt zodoende de kwaliteit van de dienstverlening in de bouw. Wensen, vragen en opmerkingen van consumenten zijn hierbij onmisbaar”.

Onafhankelijk oordeel
De bouwondernemingen die meedoen aan dit initiatief, vertegenwoordigen nu al 65% van de nieuwbouwwoningen in Nederland. Mensen die een nieuwbouwwoning gekocht hebben bij één van deze bouwers, worden actief opgeroepen hen een beoordeling te geven. De bouwers hebben zelf geen invloed op hetgeen wordt gepubliceerd, waardoor de onafhankelijkheid van Bouwprestaties blijft gewaarborgd. Beoordelingen bestaan uit vier onderdelen: verkoop, bouw, oplevering/nazorg en algemene organisatie. SKB meet al sinds 2003 in heel Nederland de tevredenheid van huizenkopers op deze vier aspecten en heeft daarom bijzonder veel kennis en ervaring op dit vlak.

Koper en bouwer vinden elkaar
De nieuwbouwbranche heeft te kampen met een negatief imago. Doordat alle beoordelingen op Bouwprestaties.nl geplaatst worden zonder tussenkomst van de bouwer, geeft de site een objectief oordeel over de dienstverlening van de bouwers.

Bouwondernemingen kunnen hierdoor de wensen van kopers beter leren kennen en hun dienstverlening verbeteren of aantonen dat ze al een goede dienstverlening leveren.

“Kopers van een nieuwbouwhuis en bouwondernemingen hebben hetzelfde belang: een goed huis dat via een efficiënt bouwproces met goede communicatie tot stand is gekomen. Bouwprestaties.nl zorgt dat kopers en bouwers elkaar beter leren kennen en begrijpen. Daardoor worden onnodige misverstanden voorkomen. Meer informatie, betere kwaliteit.”, aldus

Paul Smeets.

Stimulans voor kwaliteit
SKB heeft een duidelijk doel voor ogen met Bouwprestaties.nl: een bijdrage leveren aan de verbetering van de kwaliteit van de nieuwbouw en meer tevreden kopers realiseren. Een betere klanttevredenheid begint bij het openstaan voor ideeën, wensen en suggesties van consumenten. Via de site krijgen bouwers inzicht in hun dienstverlening en de verbeterpunten. Het is een belangrijke stap dat veel bouwers zich nu al achter dit initiatief scharen. Het vergt toch lef om je als bouwer zo kwetsbaar op te stellen.

Bouwprestaties.nl is een initiatief van Stichting Klantgericht Bouwen. Daarnaast staan Bouwend Nederland,

Woningborg N.V., NVB-Bouw en Stichting Waarborgfonds Koopwoningen (SWK) achter het initiatief, maar ook middelgrote en grote bouwondernemingen waaronder belangrijke namen zoals Dura Vermeer, BAM, Ballast Nedam, Heijmans, TBI en Van Wijnen.

Nieuws

Prijzen Beste Bouwer en Verbouwer 2016 uitgereikt

Januari 2017

Tot en met 2015 maakte Bouwprestaties ieder jaar de Beste Presterende Bouwer bekend. Met de komst van Bouwnu.nl en de op handen zijnde integratie, zijn de prijzen voor 2016 uitgereikt uit naam van Bouwnu.nl. Behalve de Beste Bouwers in de categorieën 10 tot 50 beoordelingen en 50 en meer beoordelingen, is dit jaar voor de eerste keer […]

Lees verder

Klanttevredenheid beïnvloeden met social media

Mei 2016

Zo’n 40 SKB-deelnemers kwamen ondanks het BBQ-weer op 12 mei naar Nieuwegein voor de groepsbijeenkomst over social media. Na een korte introductie en warm welkom door voorzitter Anita de Haas, nam directeur Edwin Groot het stokje over. De data van acht jaar klanttevredenheidsonderzoeken zijn geanalyseerd en Edwin deelt de ingrediënten voor een goede score graag […]

Lees verder
Naar het nieuwsoverzicht

Reviews

Aannemersbedrijf Batenburg B.V.

"veel te weinig toezicht tijdebns de bouw met name m.b.t. wijzigingen en netheid tijdens de bouw"

Alle reviews bekijken 4.6
Kondor Wessels Amsterdam bv

"Weinig oplevergebreken, vriendelijke en hulpzame (Jan Mattijs) uitvoerder tijdens de oplevering"

Alle reviews bekijken 6.7
Bouwbedrijf Kamphuis B.V.

"Keurige bouwer, houdt zich aan de afspraken."

Alle reviews bekijken 7.7
Salverda Bouw B.V.

"Planning en communicatie duidelijkheid over de planning moet beter"

Alle reviews bekijken 7.3
Bouwer zoeken
Schrijf je in