Wensen van een koper mee in ontwerp

Mei 2013

Een ontwerp van de indeling van een nieuwbouwwoning is volgens beoordelingen op Bouwprestaties.nl juist en verzorgd. Er mag wel meer rekening gehouden worden met de wensen van de klant. Ruim 4.000 kopers van een nieuwbouw(koop)woning vulden een enquête in van Stichting Klantgericht Bouwen.

De creativiteit van het ontwerp krijgt gemiddeld een 7,4, de juistheid is beoordeeld met hetzelfde cijfer. Op de vraag welk cijfer kopers de verzorgdheid van een ontwerp geven, antwoorden zij met een 7,6. Waar een verbeterpunt ligt, is rekening houden met de wensen van de klant. Gemiddeld komt dit cijfer niet boven een 7 uit, het blijft steken op een 6,9.

Ook via onze stelling op Facebook is te zien dat vooral bij dit onderdeel verbeterpunten liggen. Een tip op dit social mediakanaal is om te laten zien wat mogelijk is: „Het verwezenlijken van een droom, in een sector die over het algemeen onbekend is voor de ‘dromer’. De ontwerper moet zorgen voor een goede afloop, zodat de droom werkelijkheid wordt!” Een andere suggestie is het betrekken van vrouwen bij het ontwerp uit praktische oogpunt.

Dit kwam ook naar voren tijdens de drie paneldiscussies deze maand. Vrouwen zouden volgens meerdere kopers een beter inzicht hebben als het gaat om gebruiksvriendelijkheid. Voorbeelden werden gegeven over de draai van de deur en de plaats van de knop op de radiator. Ook zien de kopers graag dat de kopersbegeleider actief meedenkt en dan niet alleen over efficiënte zaken. „Laat hen benoemen dat een muurtje in de badkamer mooi kan zijn,” aldus een koper.

Nieuws

Prijzen Beste Bouwer en Verbouwer 2016 uitgereikt

Januari 2017

Tot en met 2015 maakte Bouwprestaties ieder jaar de Beste Presterende Bouwer bekend. Met de komst van Bouwnu.nl en de op handen zijnde integratie, zijn de prijzen voor 2016 uitgereikt uit naam van Bouwnu.nl. Behalve de Beste Bouwers in de categorieën 10 tot 50 beoordelingen en 50 en meer beoordelingen, is dit jaar voor de eerste keer […]

Lees verder

Klanttevredenheid beïnvloeden met social media

Mei 2016

Zo’n 40 SKB-deelnemers kwamen ondanks het BBQ-weer op 12 mei naar Nieuwegein voor de groepsbijeenkomst over social media. Na een korte introductie en warm welkom door voorzitter Anita de Haas, nam directeur Edwin Groot het stokje over. De data van acht jaar klanttevredenheidsonderzoeken zijn geanalyseerd en Edwin deelt de ingrediënten voor een goede score graag […]

Lees verder
Naar het nieuwsoverzicht

Reviews

Groothuis Wonen

"Flexibel, nadruk op volume, kwaliteit laat soms te wensen over, afhandeling klachten gaat te langzaam"

Alle reviews bekijken 7.0
ERA Contour B.V.

"Klantvriendelijk, goede wooncoach, goed advies bij oplevering"

Alle reviews bekijken 6.7
Van Rhijn Bouw B.V.

"Gebrekkige begeleiding, slechte communicatie. Het lijkt wel of kopers lastig zijn. Op bouwplaats heel andere ervaring."

Alle reviews bekijken 6.8
Aannemersbedrijf Jongen B.V.

"Komen afspraken niet na, wimpelen alles af"

Alle reviews bekijken 5.8
Bouwer zoeken
Schrijf je in