Woningkoper geeft nieuwbouw hogere cijfers

April 2016

analyse

Bouwbedrijven krijgen steeds betere cijfers van nieuwbouw-woningkopers. De klanttevredenheid steeg tussen 2008 en 2015 van 6,2 naar een 7. Het oordeel over de prijs-kwaliteitverhouding steeg naar een 7,5. De kans dat een consument een bouwbedrijf vervolgens aanbeveelt bij een kennis is zelfs zeer groot. Dit zijn enkele uitkomsten van de analyse die een Stichting Klantgericht Bouwen maakte van de data van acht jaar kopersonderzoeken. Zo’n 25.000 kopers van nieuwbouwwoningen gaven in 80 vragen hun mening over de prestaties van de bouwbedrijven die de huizen bouwden. De resultaten van deze kopersonderzoeken zijn gepubliceerd op deze website.

Toename van tevredenheid

“De tevredenheid onder kopers van nieuwbouwwoningen groeit gestaag. Bouwbedrijven mogen trots zijn op die stijging naar een 7. Er is duidelijk een opgaande lijn zichtbaar”, aldus Edwin Groot, directeur van de Stichting Klantgericht Bouwen. “De aanschaf van een eigen woning is de grootste uitgave die consumenten in hun leven doen. Dan mag je als consument ook wel wat verwachten. De kwaliteit van de woning én het bouwproces nemen steeds verder toe. Uiteraard wordt er gestreefd naar zo min mogelijk opleverpunten, dat is ook in het belang van een bouwbedrijf.”

Communicatie is essentieel

“Het gaat gemiddeld om zeven punten per woning, vaak kleine dingen die eenvoudig te verhelpen zijn. De snelheid waarmee ze vervolgens door het bouwbedrijf opgepakt worden is veel belangrijker dan het aantal,” vervolgt Groot. “We hebben geconstateerd dat klanten heel vaak tevreden blijven over het hele bouwproces, als het begin al goed was. Dat geldt in 80 procent van de gevallen. Ben je bereikbaar, geef je waardevol en vakkundig advies, krijgt de klant genoeg tijd om te beslissen over meer- en minderwerk? Dat maakt een hoop uit. Maar de kern is dat ‘tevredenheid’ staat of valt met het nakomen van afspraken.”

Wet Kwaliteitsborging

“Met de kwaliteit zit het gewoon goed. Dat blijkt ook weer uit dit onderzoek”, stelt Bouwend Nederland-voorzitter Maxime Verhagen. “We kijken daarom met vertrouwen uit naar de komst van de aanstaande wet Private Kwaliteitsborging, die een dezer dagen naar de Kamer gestuurd wordt. Die past juist goed bij nieuwbouw-koopwoningen. Als de Wet Kwaliteitsborging ook inderdaad van kracht wordt, helpt dat de klantgerichtheid verder. Met name in de woningbouw komt zo de lat weer wat hoger te liggen.”

Begin april sprak Edwin Groot ook met Cobouw over de resultaten van de anlayse. Het interview met Cobouw leest u hier.

Nieuws

Prijzen Beste Bouwer en Verbouwer 2016 uitgereikt

Januari 2017

Tot en met 2015 maakte Bouwprestaties ieder jaar de Beste Presterende Bouwer bekend. Met de komst van Bouwnu.nl en de op handen zijnde integratie, zijn de prijzen voor 2016 uitgereikt uit naam van Bouwnu.nl. Behalve de Beste Bouwers in de categorieën 10 tot 50 beoordelingen en 50 en meer beoordelingen, is dit jaar voor de eerste keer […]

Lees verder

Klanttevredenheid beïnvloeden met social media

Mei 2016

Zo’n 40 SKB-deelnemers kwamen ondanks het BBQ-weer op 12 mei naar Nieuwegein voor de groepsbijeenkomst over social media. Na een korte introductie en warm welkom door voorzitter Anita de Haas, nam directeur Edwin Groot het stokje over. De data van acht jaar klanttevredenheidsonderzoeken zijn geanalyseerd en Edwin deelt de ingrediënten voor een goede score graag […]

Lees verder
Naar het nieuwsoverzicht

Reviews

Heijmans Vastgoed & Woningbouw

"prima bouwer, goede communicatie"

Alle reviews bekijken 6.9
Katwijkse Bouwmaatschappij KBM

"Zou ze direkt aan iemand aanbevelen, komen afspraken na!!"

Alle reviews bekijken 7.3
Hoog Dalem VOF

"Netheid ontbreekt, materiaal te duur aangeboden."

Alle reviews bekijken 7.4
Koopmans Bouw B.V.

"Prettige communicatie op de bouw. Vriendelijke medewerkers. Communicatie schriftelijk kan beter/eerder."

Alle reviews bekijken 6.9
Bouwer zoeken
Schrijf je in